Translate

wtorek, 7 kwietnia 2020

UCIEKAJĄCY MŁODZIENIEC Z GETSEMANI


Poszukuję obrazu, jako całości, z którego pochodzi ten fragment/detal:

"Pocałunek Judasza", detal.
Uciekający młodzieniec pozostawiający płaszcz w rękach prześladowców,
 z Codex Aureus Escurialensis Fol. 81r (faks). Madryt, klasztor Escorial.
Żródło: Famiglia Crisiana 

Czuję, że jest tylko jeden sposób: wykupić bilet do klasztoru Escorial w Madrycie. Gdybym miała wtedy takie informacje, kiedy Madryt zwiedzałam (myślałam wówczas, że jak odwiedziłam Muzeum Prado, to już dużo...), to może i tam zawitałabym. Nie... Przecież to nie ode mnie zależał plan zwiedzania miasta. Wycieczka, pielgrzymka zbiorowa. Przez 3 dni w Madrycie i tak dużo zwiedziliśmy, jak na tak krótki czas na jedno ogromne miasto.

Przejrzałam dokładnie obrazy przedstawiające tematykę przedstawiającą pojmanie Chrystusa. Na  obrazie Giotto, jest z lewej strony przedstawiona historia uciekającego ucznia, schwytanego za płaszcz, reszta ... za kadrem obrazu. Nie,  to nie ten ewangeliczny młodzieniec. 
Na poniższych obrazach, chociaż czasem  przedstawiam tylko ich fragmenty, nie ma młodzieńca, przykrytego prześcieradłem, może z powodu upału, a może z przyczyn przktycznych. Ten młody człowiek mógłby być przypadkowym gapiem, który zauważywszy poruszenie w Getsemani, znalazł się tam z ciekawości. Wystraszony przebiegiem spraw, postanowił uciekać z tego miejsca, jak najdalej.

Jest noc aresztowania Jezusa.
Judasz zbliża się do ogrodu Getsemani wśród drzew oliwnych, w towarzystwie „tłumu z mieczami i kijami”.


Atmosfera staje się ekscytująca: po zdradzieckim pocałunku Judasza  i odcięciu ucha przez Piotra  „jednemu z obecnych sług arcykapłana” -  Jezus zostaje aresztowany i   gorzko oświadcza:



„ Wyszliście, jak na rozbójnika z mieczami i kijami, aby Mnie pochwycić. Codziennie byłem z wami, nauczając w świątyni, i nie ujęliście mnie. 
Lecz oto( to się stało), aby się wypełniły Pisma. I opuściwszy Go,(uczniowie) wszyscy uciekli. A jakiś młodzieniec szedł za Nim w narzuconym na gołe ciało prześcieradle. I ujęli go, ale on pozostawiwszy (w ich rękach) prześcieradło, uciekł nagi." (Mk 14. 48-51)


Sytuację tę opisał   młody ewangelista Marek, który był świadkiem schwytania Jezusa, jednak wielu skupiło uwagę na prześcieradle,  noszonym przez chłopca, które nazwano tak, jak jest w oryginalnym greckim sindón, „całun”. Używano później w niektórych tłumaczeniach zamiennie słów "płótno" lub "prześcieradło". Teraz wiadomo, że obnażone ciało Chrystusa złożone z krzyża zostało owinięte „całunem”:

 „Ten zaś (Józef z Arymatei) zdjął Jezusa, zawinął w płótno, złożył w grobie wykutym w skale i zatoczył kamień na wejście do grobu" (Mk 15, 46).

Giovanni Battista, XVIw.


Wiemy również, że Chrystus z tego całunu "wyjdzie", porzucając go w grobie (przynajmniej według zeznań Jana, który jednak nie używa słowa „całun”, ale bardziej ogólną nazwę „prześcieradło”)  z całunem pokrywającym twarz zmarłego  (J.20,5-7).

Całun Turyński, Źródło: Aleteia

Wielu uczonych jest przekonanych, że ta scena z uciekającym młodzieńcem choć prawdziwa, nabiera drugorzędnej i symbolicznej wartości właśnie poprzez przywołanie „Całunu” . Jak twierdzi arcybiskup Giafranco Ravassi, wielu uczionych teologów uważa że "(...)obraz ten przedstawia  rodzaj zaszyfrowanego i oczekiwanego kompendium zmartwychwstania.
Rzeczywiście, Chrystus pozostawił znak swojej śmierci na ziemi, dowód pogrzebowy, aby przypomnieć nam, że ten koniec był prawdziwy, a nie fikcyjny, poświadczeniem jego autentycznej ludzkości.
Ale fakt, że teraz jest tylko pustym prześcieradłem, czyni całun żywym symbolem zmartwychwstania, a zatem chwały i boskości Chrystusa, Syna Bożego (...)"



Pocałunek Judasza, Giotto
ok. 1304–1306, Padwa


Pocałunek Judasza,detal, Giotto
ok. 1304–1306, Padwa

Pocałunek Judasza na jednej z kwater poliptyku
z Pruszcza Gdańskiego,
wykonanego
w Antwerpii w latach 1505 - 1510/autor:kot-peter


Pojmanie Chrystusa, Hieronim Bosch,
ok. 1530–1550, Noordbrabants Museum

Pojmanie Chrystusa - Caravaggio , Odessa


Pojmanie Chrystusa,Gerard Douffet, 1620,
Museum of Fine Arts w Bostonie

Zdrada Judasza - YouTube



Źródło:
1. Famiglia Cristiana
2. Pismo święte, Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z językami oryginalnymi ze wstępami i komentarzami, KSW.Poznań, 1999
3. Gazeta.pl

GETSEMANI POD LUPĄ

 
(Ogród Oliwny, Getsemani)


Osiem  drzew oliwnych Getsemani jest w dobrym stanie zdrowia, są „swoimi braćmi” i mają 900 lat. Przez trzy lata były badane przez Instytut Badań nad eksploatacją gatunków drewna i drzewa CNR Florencji, zgodnie z Kustodią Ziemi Świętej oraz wnioskiem Stowarzyszenia "Krzewienie Pokoju" we Florencji.

Ewangelista Jan oferuje dokładną lokalizację  ogrodu, gdzie Jezus został aresztowany. 
Po drugiej stronie doliny Cedron, gdzie był ogród, do którego udał się ze swoimi uczniami. Ewangelie mówią natomiast, że ogród został  nazwany Getsemani, od słów gath shemanim, co dokładnie oznacza "wyciskać olej", a więc zakłada obecność młyna.

"Jedne z najbardziej istotnych wyników osiągnęto z materiału genetycznego rośliny. Namnażano przez ten sam genotyp, a zatem pomiędzy braćmi (lub siostrami). Innymi słowy, drzewa oliwne Getsemani są wynikiem interwencji człowieka i nie wyrosły  wszystkie   spontanicznie na miejscu, jak się dotąd wierzyło” - wyjaśnia Antonio Cimato, koordynator zespołu badawczego CNR. Datowanie zostało przeprowadzone poprzez integrację technik dendrologicznych z techniką radiowęglową - C14 i sięga XII wieku naszej ery.


Drzewa występujące teraz w ogrodzie, nie są więc tymi samym, które  zgodnie z tradycją, były świadkami agonii Chrystusa, ale sięgają okresu podboju Jerozolimy przez Saladyna. Są one jednak, według ekspertów, jednym z najbardziej przestarzałych drzew na świecie, z pewnością najbardziej znanych.

( Powyższy tekst z 2012r. przetłumaczyłam z  artykułu Gianfranco Ravasi FAMIGLIA CRISTIANA)

Dotykałam tych drzew w 2007 roku w Getsemani. 

Dreszcz emocji przebiegł mi wówczas po plecach.







Kościół Wszystkich Narodów (Ogród Getsemani)  w Jerozolimie