Byłam w Manoppello - niesamowite przeżycie (wcześniej przeczytałam książkę prezentowaną w tym poście).
Ernest Bryll - "Twarz"
Ernest Bryll - "Twarz"
Między zmartwychwstaniem
A stężeniem śmierci. Oczy rozszerzone
Jakby nie wiedział co się stało, stanie
Gdy wieczność jest wrócona
Wciąż nie rozumiem tego. Był doczesny
A co wiedział odwiecznie?
Ale jest bolesna
Skrzywienie ust. Spuchnięcie
Sińce , świeże rany
Jest też zgrubienie. Nos jego złamany
Uderzeniem pięści
Nic nie jest wrócone
Do twarzy przed męką
Nie ustawiono
Nosa – by było piękniej
A jednak inaczej
Widzimy twarz Jego, Tak, boli, bolało
Poraniona, pobita
Ale nie zostało
Kropli krwi. Więc obmyta
Gdy zmartwychwstała?
Ale trwa opuchlizna. I też nie zamknięta
Jest ani jedna blizna. Czy tak się pokazał
Magdalenie, tak w Emaus
Jak ujrzymy Jego?
Wierzę w błysk z Manoppello. Chyba zrozumiałem
Że w tej mgle światła nie ma kamiennego
Dotknięcia śmierci. Ani zmarszczki gniewnej
Czy grymasu konania. Patrzę, jestem pewny
Wrócił Mu uśmiech cały"
Dla zgłębienia tematu-polecam książkę Paula Badde "Boskie Oblicze. Całun z Manopello" .
"W miejscowym Sanktuarium Świętego Oblicza znajduje się całun z Mannopello, na którym uwieczniony jest wizerunek Jezusa Chrystusa. Można go oglądać w kościele kapucynów. Z badań naukowych wynika, że całun z Mannopello ma taki sam układ ran i proporcji twarzy, co Całun Turyński i jest prawdopodobnie oryginałem chusty św. Weroniki. Kopia chusty znajduje się wciąż w Watykanie, a oryginał miał zostać wywieziony z Rzymu w XVI lub XVII wieku.
Badania wskazują na to, że całun pochodzi z Jerozolimy. Utrwalenie wizerunku twarzy dokonało się w Jezusowym grobie w momencie Jego Zmartwychwstania. Dlatego jest to jedna z najcenniejszych relikwii chrześcijaństwa obok Całunu Turyńskiego. Na całunie z Mannopello przez wieki wzorowano większość wizerunków Jezusa. Aż do początku XVII w. wszyscy mistrzowie pędzla malowali Chrystusa z otwartymi oczami, wzorując się na tym modelu Boskiego Oblicza. Wierni przybywają do Mannopello, aby oddawać cześć Zbawicielowi i doświadczyć Jego spojrzenia pełnego miłości, które przemienia ludzkie serce."
źródło:pielgrzymki.org.pl
"Volto Santo, co po włosku znaczy Święte Oblicze, jest tkaniną o wymiarach 17 cm (szerokość) x 24 cm (długość), która od 1638 roku przechowywana i wystawiana jest w kapucyńskim kościele Sanctuario di Volto Santo w obustronnie oszklonej monstrancji (obraz jest przezroczysty).
Materiał, na którym znajduje się wizerunek, to bisior, a charakteryzuje się on tym, że nie da się na niego nałożyć pigmentu (nie da się na nim malować). Sposób powstania wizerunku nie jest znany, podobnie jak wiek całunu."
źródło:Wikipedia
Relikwiarz z całunem z Manoppello